ztosay

  • ۰
  • ۰

دانلود تحقیق حیات برزخی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

حیات برزخی

پس از مرگ تا قیامت کبری

اگر چیزی میان دوچیز دیگر حائل و فاصله باشد، آن چیز را «برزخ‏» می‏نامند.

قرآن کریم از زندگی پس از مرگ تا قیامت کبری با کلمه «برزخ‏»تعبیر کرده است.در سوره مؤمنون آیه 99 و 100 می‏فرماید: حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحافیما ترکت، کلا انها کلمة هو قائلها و من و رائهم برزخ الی یوم یبعثون.

تا آنگاه که یکی از آنها را مرگ فرا می‏رسد می‏گوید: پروردگارا!مرابازگردان، باشد کار شایسته‏ای در زمینه‏هایی که نکرده‏ام انجام دهم.ابدا، این صرفا سخنی است که او گوینده‏آن است و از جلو آنها(از حین مرگ)تا روزی که مبعوث شوند برزخ و فاصله‏ای است.

صفحه : 515

این آیه تنها آیه‏ای‏است که فاصله میان مرگ و قیامت را «برزخ‏» خوانده است.

علمای اسلام از همین جا اقتباس کرده ونام عالم بعد از دنیا و قبل از قیامت کبری را «عالم برزخ‏» نهاده‏اند.

در این آیه از ادامه حیات بعد از مرگ، همین قدر سخن آمده‏است که انسانهایی پس از مرگ اظهار پشیمانی می‏کنند و درخواست بازگرداندن به دنیا می‏نمایند و به آنهاپاسخ منفی داده می‏شود.این آیه کاملا صراحت دارد که انسان پس از مرگ دارای نوعی حیات‏است که تقاضای بازگشت(رجوع)می‏کند ولی تقاضایش پذیرفته نمی‏شود.

آیاتی که دلالت می‏کند که انسان در فاصله‏مرگ و قیامت از نوعی حیات برخوردار است و در آن حال شدیدا احساس می‏کند، گفت و شنود دارد، لذت و رنج و سرور و اندوه‏دارد و بالاخره از نوعی زندگانی سعادت آمیز[یا شقاوت آلود] برخوردار است، زیاد است.مجموعا در حدود 15 آیه است که در قرآن‏کریم به نحوی از انحاء یک جریان حیاتی را یاد کرده است که می‏رساند انسان در فاصله بین‏مرگ و قیامت از یک حیات کامل برخوردار است.این آیات بر چند گونه است: 1.آیاتی که جریان یک سلسله گفت و شنودها میان انسانهای‏صالح و نیکوکار و یا انسانهای فاسد و بدکار را با فرشتگان الهی یاد می‏کند که بلافاصله بعد از مرگ صورت می‏گیرد.این‏گونه آیات زیاد است.آیه 97 از سوره نساء و آیه 100 از سوره مؤمنون - که قبلا هر دو آیه را نقل و ترجمه کردیم - از این گونه آیات است.

2.آیاتی که علاوه بر مضمون آیات بالا رسما می‏گویندکه فرشتگان پس از آن گفت و شنودها به صالحان و نیکوکاران می‏گویند از این پس از نعمتهای الهی بهره گیرید،یعنی آنها را در انتظار رسیدن قیامت کبری نمی‏گذارند.دو آیه ذیل مشتمل بر این مطلب است: الذین تتوفیهم الملائکة طیبین‏یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة بما کنتم تعملون (1).

آنان که در حالی که پاکیزه‏اند فرشتگان آنان را تحویل می‏گیرندو فرشتگان به آنها می‏گویند: درود بر شما!همانا به موجب کردارهای شایسته‏تان وارد بهشت گردید.

.............................................................. 1.نحل/32.

صفحه : 516

قیل ادخل الجنة قال یالیت قومی یعلمون.بماغفر لی ربی و جعلنی من المکرمین (1).

(پس از مرگ)به او گفته شد: داخل بهشت‏شو!او گفت: ای‏کاش مردم من که سخن مرا نشنیدند اکنون می‏دانستند که چگونه پروردگارم مرا آمرزید و مرا جزء بندگان مکرم خویش قرار داد.

در آیات قبل از این آیه جریان محاوره این مرد مؤمن(مؤمن‏آل یس)با قومش نقل شده که مردم را به پیروی رسولانی که در شهر انطاکیه مردم را به ترک پرستش غیرخدا و پرستش مخلصانه خدا می‏خواندند دعوت می‏کند و سپس ایمان و اعتقاد خویش را اظهارمی‏دارد و از آنها می‏خواهد که سخن او را بشنوند و به راه او بروند.

در این آیات می‏گوید: ولی آن مردم سخن او را نشنیدند تا آنگاه‏که او به جهان دیگر رفت.در آن جهان در حالی که مغفرت و کرامت الهی را درباره خویشتن مشاهده کرد، آرزو کردکه ای کاش قوم من که هنوز در دنیایند از وضع سعادتمندانه من در این جهان آگاه می‏شدند.بدیهی است که همه این جریانهاقبل از قیامت کبری است، زیرا در قیامت کبری همه اولین و آخرین جمع‏اند و کسی در روی زمین باقی نیست.

ضمنا این نکته را باید بدانیم که آنچه‏پس از مرگ برای اهل سعادت آماده شده، بهشتهاست نه بهشت، یعنی انواع بهشتهاست.بهشتها در آخرت به حسب مقامات‏قرب الهی متفاوت‏اند.بعلاوه همان طور که در اخبار و روایات اهل بیت (علیهم السلام)رسیده است بعضی از این بهشتها مربوط به‏عالم برزخ است نه عالم قیامت.علیهذا اینکه در دو آیه فوق کلمه بهشت آمده است نباید سبب اشتباه شود که مربوط به قیامت است.

3.دسته سوم آیاتی است که در آن آیات سخنی از گفت و شنودفرشتگان با انسانها در میان نیست بلکه مستقیما از حیات انسانهای سعادتمند و نیکوکار یا انسانهای بی‏سعادت‏و بدکار و تنعم دسته اول و عذاب و رنج دسته دوم در فاصله مرگ و قیامت‏یاد شده است.دو آیه ذیل از این گونه است: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عندربهم یرزقون.فرحین بما آتیهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف

.............................................................. 1.یس/26 و 27.

صفحه : 517

علیهم و لا هم یحزنون (1).

گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده‏اند مرده‏اند،بلکه نزد پروردگار خویش زنده‏اند و روزی داده می‏شوند، بدانچه خدا از فضل و رحمت‏خویش به آنها عنایت کرده شادمان‏اندو آرزو می‏کنند که بشارت شهادت دوستان دنیاشان به آنها برسد تا آنها را با خود در این شهادت شریک ببینند.

و حاق‏بآل فرعون سوء العذاب النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم‏تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب (2).

عذاب ناراحت کننده، آتش، بر فرعونیان احاطه کرد، هر بامداد و شامگاه‏بر آن عرضه می‏شوند.آنگاه که قیامت بپا شود(گفته می‏شود)فرعونیان را در شدیدترین عذاب داخل نمایید.

این آیه کریمه دو نوع عذاب برای فرعونیان ذکر می‏کند:یکی قبل از قیامت که ز آن به «سوء العذاب‏» تعبیر شده است و آن این است که روزی دو بار بر آتش عرضه شوند بدون‏آنکه وارد آن گردند، دوم بعد از قیامت که از آن به «اشد العذاب‏» تعبیر شده است که فرمان می‏رسد که آنها را داخل آتش‏نمایید.در مورد عذاب اول، از بامداد و شامگاه نام برده شده است بر خلاف عذاب دوم.همان طور که امیر المؤمنین علی(علیه‏السلام)در توضیح و تفسیر این آیه فرموده است، بدین جهت است که عذاب اول مربوط است به عالم برزخ و در عالم‏برزخ به تبع عالم دنیا صبح و شام و هفته و ماه و سال هست، بر خلاف عذاب دوم که مربوط به عالم‏قیامت است و در آنجا صبح و شام و هفته و ماه و غیره وجود ندارد.

در روایات و اخباری که از رسول اکرم(ص)و امیر المؤمنین علی(علیه‏السلام) و سایر ائمه اطهار(علیهم السلام)رسیده است، درباره عالم برزخ‏و حیات اهل ایمان و اهل مصیبت در این دوره، فراوان تاکید شده است.

رسول خدا در جنگ بدر پس از فتح مسلمین وکشته شدن گروهی از سران متکبران قریش و انداختن بدنهای آنها در یک چاه حوالی بدر، سر به درون چاه برد و

.............................................................. 1.آل عمران/169 و 170. 2.مؤمن/45 و 46.

صفحه : 518

به آنها رو کرده، گفت: ما آنچه را خداوند به ما وعده داده بودمحقق یافتیم، آیا شما نیز وعده‏های راست‏خدا را به درستی دریافتید؟بعضی از اصحاب گفتند: یا رسول الله!شما با کشته شدگان و مردگان سخن می‏گویید!مگر اینها سخن شما را درک می‏کنند؟! فرمود: آنها اکنون از شما شنواترند.

از این حدیث و امثال آن استفاده می‏شود که با آنکه با مرگ میان‏جسم و جان جدایی واقع می‏شود، روح علاقه خود را با بدن که سالها با او متحد بوده و زیست کرده بکلی قطع نمی‏کند.

امام حسین(علیه السلام)در روز دهم محرم پس از آنکه نمازصبح را با اصحاب به جماعت‏خواند، بر گشت و خطابه کوتاهی برای اصحاب و یاران ایراد کرد.در آن خطابه چنین گفت: «اندکی صبر و استقامت،









سایر محصولات :
دانلود تحقیق حیات برزخی

دانلود تحقیق حیات برزخی ...

قرقاول مشخصات بیولوژیکی، اهمیت و سودمندیها نکات مدیریتی در پرورش و کنترل بیماری متداول

قرقاول مشخصات بیولوژیکی، اهمیت...

پاورپوینت حافظه های ثانوی

پاورپوینت حافظه های...

تحقیق درباره تاثیر آموزش پیش دبستانی بر عملکرد دانش آموزان پسر 89 90

تحقیق درباره تاثیر...

دانلود تحقیق حکومت امیرالمومنین علی ع و مقایسه آن با سایر خلفا

دانلود تحقیق حکومت...

قانون کار جمهوری اسلامی ایران 40ص

قانون کار جمهوری اسلامی...

پاورپوینت حافظه ها

پاورپوینت حافظه ها...

دانلود تحقیق حکایت معراج پیامبر

دانلود تحقیق حکایت معراج پیامبر...

قانون تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان 20ص

قانون تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان...

دانلود تحقیق حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلام

دانلود تحقیق حضور زن در...

پاورپوینت جوشکاری

پاورپوینت جوشکاری...

دانلود تحقیق حضرت آدم

دانلود تحقیق حضرت آدم...

قانون اساسی کشور آلمان

قانون اساسی کشور آلمان...

پاورپوینت جوایز کیفیت

پاورپوینت جوایز کیفیت...

دانلود تحقیق جنگ و غزوه های پیامبر

دانلود تحقیق جنگ و...

قانون اساسی دولت موقت

قانون اساسی دولت موقت...

دانلود تحقیق جایگاه کرخ در گسترش تشیع 74 ص

دانلود تحقیق جایگاه کرخ در گسترش تشیع...

پاورپوینت جوایز کیفیت چه هستند

پاورپوینت جوایز کیفیت چه هستند...

قانون اساسی افغانستان 55ص

قانون اساسی افغانستان 55ص...

دانلود تحقیق جایگاه خمس در اسلام

دانلود تحقیق جایگاه...

قانون مدنی 38ص

قانون مدنی 38ص...

پاورپوینت جنگل ها

پاورپوینت جنگل ها...

دانلود تحقیق تولد حضرت فاطمه و روز زن و مقام مادر

دانلود تحقیق تولد حضرت فاطمه و...

قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی

قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی...

دانلود تحقیق توبه در قرآن

دانلود تحقیق توبه...

تحقیق درباره جوش پلاسما

تحقیق درباره جوش پلاسما...

فیزیولوژی جانوری

فیزیولوژی جانوری...

پاورپوینت جمهوری فدرال آلمان

پاورپوینت جمهوری فدرال آلمان...

دانلود تحقیق تناسب بین حق و تکلیف

دانلود تحقیق تناسب بین حق و...

تحقیق درباره بررسی و عملکرد اثرات اشتغال بر سلامت زنان در سال 88 89

تحقیق درباره بررسی...

دانلود تحقیق تفسیر سوره نساء

دانلود تحقیق تفسیر سوره نساء...

فیروزه

فیروزه...

پاورپوینت جامعه شناسی آموزش وپرورش

پاورپوینت جامعه شناسی آموزش وپرورش...

دانلود تحقیق تفاوت شیعه و سنی

دانلود تحقیق تفاوت شیعه و سنی...

تحقیق درباره بررسی علل و عوامل جذب دانش اموزان دختر دبیرستانی شهرستان ایذه به نماز در سال 88 89

تحقیق درباره بررسی...

فولاد

فولاد...

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت قرآنی

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت...

تحقیق درباره بیماری های مشترک بین انسان و طیور

تحقیق درباره بیماری های مشترک...

پاورپوینت جاذبه جنسی روانکاوان نسبت به مراجعه کنندگان

پاورپوینت جاذبه جنسی...

دانلود تحقیق تاریخ نگارش و جمع آوری قرآن

دانلود تحقیق تاریخ نگارش و جمع...

مقاله مهندسی مجدد چیست

مقاله مهندسی مجدد چیست...

فولاد چیست ؟

فولاد چیست ؟...

دانلود تحقیق تاریخ اسلام

دانلود تحقیق تاریخ...

تحقیق درباره بهداشت فردی

تحقیق درباره بهداشت فردی...

پاورپوینت تولید ناب

پاورپوینت تولید ناب...

فمینیسم

فمینیسم...

دانلود تحقیق تاثیرات تلاوت قرآن در زندگی

دانلود تحقیق تاثیرات تلاوت...

تحقیق درباره بررسی علل و عوامل خودکشی در سال 86 85 در شهرستان ایذه

تحقیق درباره بررسی علل...

دانلود تحقیق بهشت و جهنم

دانلود تحقیق بهشت و جهنم...

فمنیسم و سیاست

فمنیسم و سیاست...

تحقیق کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیرتکاملی آنها
مقاله استفاده از ویتامین A همراه با واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری کوکسیدیوز در پرندگان
تحقیق نقش دولت در اقتصاد چین
تحقیق رقابت در بازار کار(جذب منابع مالی و فروش کالا)
تحقیق خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی
دانلود مقاله زندگینامه عطار نیشابوری
تحقیق درباره مرغداری
تحقیق درباره رنزو پیانو
مقاله درباره عایق های رطوبتی
مقاله فناوری ساخت دیوارهای دو جداره
مقاله درباره سالمند کیست
مقاله حمله نظامی آمریکا به طبس

کلمات کلیدی :laquo برزخrlm raquo علی علیهrlm السلام العذابrlm raquo تعبیر علیهم السلام رسیه انلو تحقیق حیات تحقیق حیات برزخی قیامت کبری این آیه برزخrlm raquo برخورار است raquo تعبیر laquo برزخrlm همان طور میrlm شون قیامت است رسیه است میrlm قیامت laquo raquo برزخrlm السلام
  • ۹۶/۰۸/۰۷
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی