دانلود تحقیق حیات برزخی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
حیات برزخی
پس از مرگ تا قیامت کبری
اگر چیزی میان دوچیز دیگر حائل و فاصله باشد، آن چیز را «برزخ» مینامند.
قرآن کریم از زندگی پس از مرگ تا قیامت کبری با کلمه «برزخ»تعبیر کرده است.در سوره مؤمنون آیه 99 و 100 میفرماید: حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحافیما ترکت، کلا انها کلمة هو قائلها و من و رائهم برزخ الی یوم یبعثون.
تا آنگاه که یکی از آنها را مرگ فرا میرسد میگوید: پروردگارا!مرابازگردان، باشد کار شایستهای در زمینههایی که نکردهام انجام دهم.ابدا، این صرفا سخنی است که او گویندهآن است و از جلو آنها(از حین مرگ)تا روزی که مبعوث شوند برزخ و فاصلهای است.
صفحه : 515
این آیه تنها آیهایاست که فاصله میان مرگ و قیامت را «برزخ» خوانده است.
علمای اسلام از همین جا اقتباس کرده ونام عالم بعد از دنیا و قبل از قیامت کبری را «عالم برزخ» نهادهاند.
در این آیه از ادامه حیات بعد از مرگ، همین قدر سخن آمدهاست که انسانهایی پس از مرگ اظهار پشیمانی میکنند و درخواست بازگرداندن به دنیا مینمایند و به آنهاپاسخ منفی داده میشود.این آیه کاملا صراحت دارد که انسان پس از مرگ دارای نوعی حیاتاست که تقاضای بازگشت(رجوع)میکند ولی تقاضایش پذیرفته نمیشود.
آیاتی که دلالت میکند که انسان در فاصلهمرگ و قیامت از نوعی حیات برخوردار است و در آن حال شدیدا احساس میکند، گفت و شنود دارد، لذت و رنج و سرور و اندوهدارد و بالاخره از نوعی زندگانی سعادت آمیز[یا شقاوت آلود] برخوردار است، زیاد است.مجموعا در حدود 15 آیه است که در قرآنکریم به نحوی از انحاء یک جریان حیاتی را یاد کرده است که میرساند انسان در فاصله بینمرگ و قیامت از یک حیات کامل برخوردار است.این آیات بر چند گونه است: 1.آیاتی که جریان یک سلسله گفت و شنودها میان انسانهایصالح و نیکوکار و یا انسانهای فاسد و بدکار را با فرشتگان الهی یاد میکند که بلافاصله بعد از مرگ صورت میگیرد.اینگونه آیات زیاد است.آیه 97 از سوره نساء و آیه 100 از سوره مؤمنون - که قبلا هر دو آیه را نقل و ترجمه کردیم - از این گونه آیات است.
2.آیاتی که علاوه بر مضمون آیات بالا رسما میگویندکه فرشتگان پس از آن گفت و شنودها به صالحان و نیکوکاران میگویند از این پس از نعمتهای الهی بهره گیرید،یعنی آنها را در انتظار رسیدن قیامت کبری نمیگذارند.دو آیه ذیل مشتمل بر این مطلب است: الذین تتوفیهم الملائکة طیبینیقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة بما کنتم تعملون (1).
آنان که در حالی که پاکیزهاند فرشتگان آنان را تحویل میگیرندو فرشتگان به آنها میگویند: درود بر شما!همانا به موجب کردارهای شایستهتان وارد بهشت گردید.
.............................................................. 1.نحل/32.
صفحه : 516
قیل ادخل الجنة قال یالیت قومی یعلمون.بماغفر لی ربی و جعلنی من المکرمین (1).
(پس از مرگ)به او گفته شد: داخل بهشتشو!او گفت: ایکاش مردم من که سخن مرا نشنیدند اکنون میدانستند که چگونه پروردگارم مرا آمرزید و مرا جزء بندگان مکرم خویش قرار داد.
در آیات قبل از این آیه جریان محاوره این مرد مؤمن(مؤمنآل یس)با قومش نقل شده که مردم را به پیروی رسولانی که در شهر انطاکیه مردم را به ترک پرستش غیرخدا و پرستش مخلصانه خدا میخواندند دعوت میکند و سپس ایمان و اعتقاد خویش را اظهارمیدارد و از آنها میخواهد که سخن او را بشنوند و به راه او بروند.
در این آیات میگوید: ولی آن مردم سخن او را نشنیدند تا آنگاهکه او به جهان دیگر رفت.در آن جهان در حالی که مغفرت و کرامت الهی را درباره خویشتن مشاهده کرد، آرزو کردکه ای کاش قوم من که هنوز در دنیایند از وضع سعادتمندانه من در این جهان آگاه میشدند.بدیهی است که همه این جریانهاقبل از قیامت کبری است، زیرا در قیامت کبری همه اولین و آخرین جمعاند و کسی در روی زمین باقی نیست.
ضمنا این نکته را باید بدانیم که آنچهپس از مرگ برای اهل سعادت آماده شده، بهشتهاست نه بهشت، یعنی انواع بهشتهاست.بهشتها در آخرت به حسب مقاماتقرب الهی متفاوتاند.بعلاوه همان طور که در اخبار و روایات اهل بیت (علیهم السلام)رسیده است بعضی از این بهشتها مربوط بهعالم برزخ است نه عالم قیامت.علیهذا اینکه در دو آیه فوق کلمه بهشت آمده است نباید سبب اشتباه شود که مربوط به قیامت است.
3.دسته سوم آیاتی است که در آن آیات سخنی از گفت و شنودفرشتگان با انسانها در میان نیست بلکه مستقیما از حیات انسانهای سعادتمند و نیکوکار یا انسانهای بیسعادتو بدکار و تنعم دسته اول و عذاب و رنج دسته دوم در فاصله مرگ و قیامتیاد شده است.دو آیه ذیل از این گونه است: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عندربهم یرزقون.فرحین بما آتیهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف
.............................................................. 1.یس/26 و 27.
صفحه : 517
علیهم و لا هم یحزنون (1).
گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدهاند مردهاند،بلکه نزد پروردگار خویش زندهاند و روزی داده میشوند، بدانچه خدا از فضل و رحمتخویش به آنها عنایت کرده شادماناندو آرزو میکنند که بشارت شهادت دوستان دنیاشان به آنها برسد تا آنها را با خود در این شهادت شریک ببینند.
و حاقبآل فرعون سوء العذاب النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یومتقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب (2).
عذاب ناراحت کننده، آتش، بر فرعونیان احاطه کرد، هر بامداد و شامگاهبر آن عرضه میشوند.آنگاه که قیامت بپا شود(گفته میشود)فرعونیان را در شدیدترین عذاب داخل نمایید.
این آیه کریمه دو نوع عذاب برای فرعونیان ذکر میکند:یکی قبل از قیامت که ز آن به «سوء العذاب» تعبیر شده است و آن این است که روزی دو بار بر آتش عرضه شوند بدونآنکه وارد آن گردند، دوم بعد از قیامت که از آن به «اشد العذاب» تعبیر شده است که فرمان میرسد که آنها را داخل آتشنمایید.در مورد عذاب اول، از بامداد و شامگاه نام برده شده است بر خلاف عذاب دوم.همان طور که امیر المؤمنین علی(علیهالسلام)در توضیح و تفسیر این آیه فرموده است، بدین جهت است که عذاب اول مربوط است به عالم برزخ و در عالمبرزخ به تبع عالم دنیا صبح و شام و هفته و ماه و سال هست، بر خلاف عذاب دوم که مربوط به عالمقیامت است و در آنجا صبح و شام و هفته و ماه و غیره وجود ندارد.
در روایات و اخباری که از رسول اکرم(ص)و امیر المؤمنین علی(علیهالسلام) و سایر ائمه اطهار(علیهم السلام)رسیده است، درباره عالم برزخو حیات اهل ایمان و اهل مصیبت در این دوره، فراوان تاکید شده است.
رسول خدا در جنگ بدر پس از فتح مسلمین وکشته شدن گروهی از سران متکبران قریش و انداختن بدنهای آنها در یک چاه حوالی بدر، سر به درون چاه برد و
.............................................................. 1.آل عمران/169 و 170. 2.مؤمن/45 و 46.
صفحه : 518
به آنها رو کرده، گفت: ما آنچه را خداوند به ما وعده داده بودمحقق یافتیم، آیا شما نیز وعدههای راستخدا را به درستی دریافتید؟بعضی از اصحاب گفتند: یا رسول الله!شما با کشته شدگان و مردگان سخن میگویید!مگر اینها سخن شما را درک میکنند؟! فرمود: آنها اکنون از شما شنواترند.
از این حدیث و امثال آن استفاده میشود که با آنکه با مرگ میانجسم و جان جدایی واقع میشود، روح علاقه خود را با بدن که سالها با او متحد بوده و زیست کرده بکلی قطع نمیکند.
امام حسین(علیه السلام)در روز دهم محرم پس از آنکه نمازصبح را با اصحاب به جماعتخواند، بر گشت و خطابه کوتاهی برای اصحاب و یاران ایراد کرد.در آن خطابه چنین گفت: «اندکی صبر و استقامت،
سایر محصولات :
دانلود تحقیق حیات برزخی
دانلود تحقیق حیات برزخی ...
قرقاول مشخصات بیولوژیکی، اهمیت و سودمندیها نکات مدیریتی در پرورش و کنترل بیماری متداولقرقاول مشخصات بیولوژیکی، اهمیت...
پاورپوینت حافظه های ثانویپاورپوینت حافظه های...
تحقیق درباره تاثیر آموزش پیش دبستانی بر عملکرد دانش آموزان پسر 89 90تحقیق درباره تاثیر...
دانلود تحقیق حکومت امیرالمومنین علی ع و مقایسه آن با سایر خلفادانلود تحقیق حکومت...
قانون کار جمهوری اسلامی ایران 40صقانون کار جمهوری اسلامی...
پاورپوینت حافظه هاپاورپوینت حافظه ها...
دانلود تحقیق حکایت معراج پیامبردانلود تحقیق حکایت معراج پیامبر...
قانون تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان 20صقانون تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان...
دانلود تحقیق حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلامدانلود تحقیق حضور زن در...
پاورپوینت جوشکاریپاورپوینت جوشکاری...
دانلود تحقیق حضرت آدمدانلود تحقیق حضرت آدم...
قانون اساسی کشور آلمانقانون اساسی کشور آلمان...
پاورپوینت جوایز کیفیتپاورپوینت جوایز کیفیت...
دانلود تحقیق جنگ و غزوه های پیامبردانلود تحقیق جنگ و...
قانون اساسی دولت موقتقانون اساسی دولت موقت...
دانلود تحقیق جایگاه کرخ در گسترش تشیع 74 صدانلود تحقیق جایگاه کرخ در گسترش تشیع...
پاورپوینت جوایز کیفیت چه هستندپاورپوینت جوایز کیفیت چه هستند...
قانون اساسی افغانستان 55صقانون اساسی افغانستان 55ص...
دانلود تحقیق جایگاه خمس در اسلامدانلود تحقیق جایگاه...
قانون مدنی 38صقانون مدنی 38ص...
پاورپوینت جنگل هاپاورپوینت جنگل ها...
دانلود تحقیق تولد حضرت فاطمه و روز زن و مقام مادردانلود تحقیق تولد حضرت فاطمه و...
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژیقابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی...
دانلود تحقیق توبه در قرآندانلود تحقیق توبه...
تحقیق درباره جوش پلاسماتحقیق درباره جوش پلاسما...
فیزیولوژی جانوریفیزیولوژی جانوری...
پاورپوینت جمهوری فدرال آلمانپاورپوینت جمهوری فدرال آلمان...
دانلود تحقیق تناسب بین حق و تکلیفدانلود تحقیق تناسب بین حق و...
تحقیق درباره بررسی و عملکرد اثرات اشتغال بر سلامت زنان در سال 88 89تحقیق درباره بررسی...
دانلود تحقیق تفسیر سوره نساءدانلود تحقیق تفسیر سوره نساء...
فیروزهفیروزه...
پاورپوینت جامعه شناسی آموزش وپرورشپاورپوینت جامعه شناسی آموزش وپرورش...
دانلود تحقیق تفاوت شیعه و سنیدانلود تحقیق تفاوت شیعه و سنی...
تحقیق درباره بررسی علل و عوامل جذب دانش اموزان دختر دبیرستانی شهرستان ایذه به نماز در سال 88 89تحقیق درباره بررسی...
فولادفولاد...
دانلود تحقیق تعلیم و تربیت قرآنیدانلود تحقیق تعلیم و تربیت...
تحقیق درباره بیماری های مشترک بین انسان و طیورتحقیق درباره بیماری های مشترک...
پاورپوینت جاذبه جنسی روانکاوان نسبت به مراجعه کنندگانپاورپوینت جاذبه جنسی...
دانلود تحقیق تاریخ نگارش و جمع آوری قرآندانلود تحقیق تاریخ نگارش و جمع...
مقاله مهندسی مجدد چیستمقاله مهندسی مجدد چیست...
فولاد چیست ؟فولاد چیست ؟...
دانلود تحقیق تاریخ اسلامدانلود تحقیق تاریخ...
تحقیق درباره بهداشت فردیتحقیق درباره بهداشت فردی...
پاورپوینت تولید نابپاورپوینت تولید ناب...
فمینیسمفمینیسم...
دانلود تحقیق تاثیرات تلاوت قرآن در زندگیدانلود تحقیق تاثیرات تلاوت...
تحقیق درباره بررسی علل و عوامل خودکشی در سال 86 85 در شهرستان ایذهتحقیق درباره بررسی علل...
دانلود تحقیق بهشت و جهنمدانلود تحقیق بهشت و جهنم...
فمنیسم و سیاستفمنیسم و سیاست...
تحقیق کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیرتکاملی آنهامقاله استفاده از ویتامین A همراه با واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری کوکسیدیوز در پرندگان
تحقیق نقش دولت در اقتصاد چین
تحقیق رقابت در بازار کار(جذب منابع مالی و فروش کالا)
تحقیق خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی
دانلود مقاله زندگینامه عطار نیشابوری
تحقیق درباره مرغداری
تحقیق درباره رنزو پیانو
مقاله درباره عایق های رطوبتی
مقاله فناوری ساخت دیوارهای دو جداره
مقاله درباره سالمند کیست
مقاله حمله نظامی آمریکا به طبس
کلمات کلیدی :laquo برزخrlm raquo علی علیهrlm السلام العذابrlm raquo تعبیر علیهم السلام رسیه انلو تحقیق حیات تحقیق حیات برزخی قیامت کبری این آیه برزخrlm raquo برخورار است raquo تعبیر laquo برزخrlm همان طور میrlm شون قیامت است رسیه است میrlm قیامت laquo raquo برزخrlm السلام
- ۹۶/۰۸/۰۷